دبستان دخترانه مریخی پور حبیب آباد

ضیافت اندیشه در قالب وبلاگ مدرسه

دبستان دخترانه مریخی پور حبیب آباد

ضیافت اندیشه در قالب وبلاگ مدرسه

جعبه ابزار
دبستان دخترانه مریخی پور حبیب آباد

پایگاه اطلاع رسانی دبستان دخترانه حاج مصطفی مریخی پور شهر حبیب آباد برخوار به منظور تبادل اطلاعات بین دانش آموزان ایجاد گردیده است ...

طبقه بندی موضوعی

در مورد دایناسورها چه می دانید؟

| چهارشنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۲، ۱۰:۵۴ ق.ظ

آیا می دانید چرا نامشان را دایناسور گذاشتند؟ چطور انسان ها در مورد دایناسورها اطلاعات بدست می آورند؟

مطلب امروز حقایق جالب توجهی را در مورد دایناسورها برای شما فاش می کند.

اولین چیزی که شاید دانستنش برای شما نوجوانان عزیز جالب باشد این است که کلمه دایناسور یعنی چه؟

کلمه دایناسور یک کلمه یونانی و به معنای “مارمولک وحشتناک ” است. در سال ۱۸۴۲ ریچارد اوون این واژه را وارد زبان انکلیسی کرد و هدفش نه برای ظاهر وحشتناکشان بلکه برای اندازه شگفت انگیز دایناسورها بود.

دایناسورها مدت ۱۶۰ میلیون سال روی زمین حکمفرمایی کردند. دوران زندگی دایناسورها از دوره تریاس شروع شد که در حدود ۲۳۰ میلیون سال پیش بوده است و در دوران ژوراسیک ادامه داشت و در دوره کرتاس به پایان رسید که در حدود ۶۵ سال پیش بوده است.

دوره سالی بین ۲۵۰ میلیون سال پیش تا ۶۵ میلیون سال پیش به عنوان دوره مزوزوئیک نامیده می شود. نام دیگر این دوره “دوره دایناسورها” نام دارد چون حیات و انقراض  اکثر دایناسورها در این دوره زمانی بوده است.

دانشمندان علت انقراض یکباره دایناسورها را شهاب سنگ عظیم یا فعالیت آتش فشانی بزرگ می دانند.

دایناسورها انواع مختلف داشتند. برخی گوشت خوار بودند ولی اکثر دایناسورها گیاه خوار بودند.

دسته گیاه خواران به خاطر در امان بودن در برابر دسته گوشت خواران  سلاح های خاصی داشتند. به عنوان مثال دم های آنها میخ دار و سلسله مانند بوده است یا برخی از آنها در مقابل صورتشان سه شاخ داشتند تا بتوانند در مقابل خطر از خود دفاع کنند.

در کنار دایناسورها ، پرندگان و خزندگان نیز می زیسته اند که نمی توان آنها را در دسته دایناسورها جای داد.

trexroarدانستنیها

     نام این دایناسور تیرانوزاروس رکس است .طول آن در حدود ۱۳ متر و وزنش در حدود ۷ تن بوده است! این دایناسور در دوره کرتاس می زیسته است. رکس گوشت خوار بوده است.

 velociraptorfightingprotoceratopsvelociraptor

نام این دایناسور ولوسیراپتور است. طول دایناسور بالغ به ۲ متر می رسیده است. از این نوع دایناسور فسیل های متعددی به دست آمده است.

 triceratopsskeletonimages (1)

 

نام این دایناسور تریسراتوپوس است. شهرت این دایناسور به علت شاخ هایش بوده است. در دوره کرتاس می زیسته و ۸ متر قد داشته است. وزن او از۶ تا ۱۲ تن متغیر بوده است.

این دایناسور گیاه خوار بوده است و بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ دندان داشته است!apatosaurusdrawing

apatosaurussketch

نام این دایناسور آپاتوسروس است. در دوره ژوراسیک می زیسته است. یکی از بلندترین نوع دایناسور بوده است و طول بدنش به ۲۳ متر و وزنش به ۲۳ تن می رسیده است. این دایناسور گیاه خوار بوده است.

 diplodocusfeedingdiplodocusskeleton

نام این دایناسور دیپلودکاس است. در اواخر دوره ژوراسیک می زیسته است.از این دایناسور در فیلم ها و داستان ها به وفور یاد می شود. طول بدنشان به ۳۵ متر می رسیده است و وزنشان در حدود۱۰ تا ۱۵ تن بوده است. دم این نوع دایناسور بسیار دراز بوده و حدود ۸۰ مهره داشته است.

spinosaurusspinosaurusscale

 

نام این دایناسور اسپینوسور است. گوشت خوار بوده و در حدود ۱۵ متر قد داشته است. این دایناسور به عنوان بزرگترین گوشت خوار شناخته شده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
ابزار پرش به بالا